Informatie privé muzieklessen 2025-2026

Op deze pagina vind je informatie over de privé muzieklessen van Kzing: piano- en keyboardlessen, muziekgeschiedenis en solfège. Je bent van harte welkom voor een gratis proefles.
Zin om te leren spelen op toetsen? Kinderen, ouderen, jongeren, mensen met of zonder een beperking…. iedereen is welkom voor privé muzieklessen. Natuurlijk proberen we aan te sluiten bij jouw eigen wensen.
Goede basis

Het is belangrijk om een goede klik te hebben met je muziekdocent, zodat je werkt aan wat je graag wil leren en snapt welke stappen je daarvoor moet zetten. Dat ervaar je het beste in een persoonlijk contact. Daarom raad ik je aan een gratis proefles te komen nemen. Je mag ook gerust even bellen of een mail struen,  als je eerst nog wat vragen hebt. Daarna geef ik graag mijn telefoonnummer en zo nodig mijn adres.

In het kort

Iedereen is bij mij welkom op muziekles. Ook als je een “beperking” hebt, of neurodivers bent. De enige “voorwaarde” die ik stel, is dat je een leergierige en geïnteresseerde houding hebt, respectvol bent (dat zal ik ook naar jou toe zijn) en heel graag wil spelen en leren spelen op je instrument. Dan zullen we samen werken aan een goede basis, van waaruit je jezelf kan ontwikkelen in de muzikale richting die je aanspreekt . Het is voor mij vanzelfsprekend dat je als leerling zelf inbreng hebt in je les en kritische vragen mag stellen. 

Materiaal

We  zullen gebruik maken van heel verschillend materiaal om de technieken te leren. Dat doen we in overleg. Je hebt dus invloed op en inspraak in het materiaal dat je oefent.
We lezen van blad, gebruiken synthesia, werken op het gehoor, spelen met akkoorden etc.
Wie het leuk vindt, speelt kerstliedjes, bluesmateriaal, jazzmateriaal, kinderliedjes, of dat popliedje dat een hit is, etc. Als iemand een grote fan van een bepaalde artiest is, proberen we of de leerling daar iets van kan spelen, etc. 
Ook werken we met methodisch materiaal dat je stap voor stap nieuwe technieken leert.

Plezier in muziek en willen spelen

Wie bij mij op les wil komen, moet echt zin hebben om te spelen en te leren spelen.
Als je privé muziekles komt nemen en steeds een beetje verder wil komen, gaat dat meestal spelenderwijs. Maar wie verder wil komen, komt er niet onderuit om bepaalde technieken te oefenen. Daarvoor is het nodig dat je een onderzoekende houding toont en tips van de docent wil uitproberen.
De laatste vijf jaar komen er af en toe leerlingen die beginnen met muziekles en verwachten (vaak door een verkeerde voorstelling van zaken in internetfilmpjes) dat zij, zonder tijd in hun instrument te stoppen, zomaar, als vanzelf allerlei muziek kunnen spelen. Ik raad deze leerlingen aan om op zoek te gaan naar een docent die hier graag in meegaat. Ik heb jarenlang ook dit soort leerlinge les gegeven, maar merk de laatste tijd dat ik hier geen plezier meer in heb.
Het past op dit moment beter bij mij als docent, om te werken met leergierige mensen die kritische vragen stellen en zich actief opstellen. Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd: iemand hoeft niet heel goed te zijn, of snel vooruit te gaan, of exteem veel te oefenen. Het enige dat ik vraag is een leergierige en actieve houding en dat iemand thuis ook af en toe aan het instrument gaat zitten.
Je hoeft het in de les ook echt niet foutloos te doen. Fouten maken, is juist goed. Daar kom je verder mee. En als iets niet lukt, leg ik het je met liefde een oneindig aantal keren uit, op verschillende manieren. Maar het is nou eenmaal zo dat je,  om iets aan de les te hebben, regelmatig aan je instrument moet gaan zitten. Als je thuis regelmatig speelt, kom je steeds een stapje verder en die succeservaring zullen je plezier in spelen (en in de les) vergroten.  Kortom: spelen en  oefenen vanuit een houding van interesse en plezier, is naar mijn mening, nodig. 

Hoe lang oefenen?

We praten niet over uren per week, maar over een aantal (denk aan 4 of 5) keer per week een kwartiertje, of 2 x echt een half uur. Natuurlijk heb ik er begrip voor dat iemand af en toe een drukke week heeft en niet aan oefenen is toegekomen, maar in het algemeen moet iemand toch wel regelmatig spelen om verder te komen. 
Oefenen is niet: een keer een liedje spelen. Oefenen is je best doen de tips van de docent toe te passen, zodat je het stukje beter gaat spelen. Het is logisch dat een oudere leerling dit beter “kan” dan een jonger kind. Daar houd ik natuurlijk rekening mee.
De meeste leerlingen lukt het om zelf te zorgen dat ze oefenen. Meestal omdat musiceren hun hobby is en ze het heel leuk vinden, maar sommige jonge leerlingen hebben het nodig dat hun ouders hen daar een beetje bij helpen, bijvoorbeeld door belangstelling te tonen voor de muziek. Iets oudere leerlingen kunnen baat hebben bij een reminder in hun telefoon. Voor sommige leerlingen werkt het om juist in de kamer te spelen waar een ouder is, voor anderen is het juist fijn als het instrument in een kamer staat waar niemand hen stoort. Dat moet je samen uitproberen.

Een alternatief voor thuis oefenen

Als een leerling niet de motivatie op kan brengen om thuis zelf te oefenen, kan ervoor gekozen worden om twee keer per week les te nemen. Dan oefen je sowieso al twee keer per week en is er in ieder geval sprake van training en dus van vooruitgang. Ouders van jonge leerlingen kunnen op die manier het motivatiestuk ook aan mij overlaten. Er wordt dan immers al twee keer per week (bijvoorbeeld 20 minuten gespeeld).

Wat is er nodig voor een goede les?

Iedereen is welkom op muziekles. De enige “voorwaarde” die we stellen, is dat je een leergierige en geïnteresseerde houding hebt, respectvol bent naar je medeleerlingen, de docenten en de vrijwilligers.

Materiaal

We gebruiken heel verschillend materiaal om de technieken te leren. Dat doen we in overleg. Je hebt bij ons dus invloed op het materiaal dat je oefent. We lezen van blad, gebruiken synthesia, werken op het gehoor etc.
Wie het leuk vindt, speelt kerstliedjes, of dat ene popliedje dat een hit is, etc. Als iemand een grote fan van een bepaalde artiest is, proberen we of de leerling daar iets van kan spelen, etc.

Oefenen

Als je privé muziekles komt nemen en steeds een beetje verder wil komen, proberen wij dit spelenderwijs te doen. Maar we moeten eerlijk zijn: om verder te komen, moet je bepaalde technieken oefenen, een onderzoekende houding tonen en tips van de docent uitproberen.
De laatste vijf jaar komen er af en toe leerlingen die beginnen met muziekles en verwachten (vaak door een verkeerde voorstelling van zaken in internetfilmpjes) dat zij, zonder te spelen, zonder af en toe te oefenen, of zonder een leergierige houding te tonen,  opeens vanzelf allerlei muziek kunnen spelen. We raden deze leerlingen aan om op zoek te gaan naar een docent die hier graag in meegaat. Ellis heeft dit jaren gedaan, maar ze heeft de laatste tijd gemerkt dat zij hier geen plezier meer in heeft. Ze houdt juist van werken met mensen die kritische vragen stellen, zich actief opstellen, uitdagingen leuk vinden  en zichzelf ook uitdagen.

Graag willen spelen

Het is nodig dat een leerling plezier heeft in het proces en vooruitgang. We streven niet naar perfectie. Om nieuwe dingen te leren, moet je wel aan je instrument gaan zitten. Als je thuis regelmatig speelt, kom je steeds een stapje verder. Het gaat er niet om dat iemand alles al kan, maar dat iemand graag wat wil leren.
Je hoeft het in de les ook echt niet foutloos te doen. Fouten maken, is juist goed. Daar kom je verder mee. En als iets neit lukt, leggen we het je met liefde een oneindig aantal keren uit, op verschillende manieren. Maar we willen wel graag merken dat je dingen wil leren.
Spelen en  oefenen is daarvoor nodig. . 

Hoe lang oefenen?

We praten niet over uren per week, maar over een aantal keer per week een kwartiertje. Natuurlijk is er begrip voor dat iemand af en toe een drukke week heeft en niet aan oefenen is toegekomen, maar in het algemeen moet iemand toch wel regelmatig spelen om verder te komen. 
We praten dan niet over een keer een liedje spelen, maar ook over echt je best doen om het stukje onder de knie te krijgen. Naarmater iemand ouder is, lukt dat uiteraard beter. Daar houden we natuurlijk rekening mee.
Hulp bij het oefenen
De meeste leerlingen lukt het om zelf te zorgen dat ze oefenen. Meestal omdat musiceren hun hobby is en ze het heel leuk vinden. 
Sommige jonge leerlingen hebben het nodig dat hun ouders hen daar een beetje bij helpen, bijvoorbeeld door belangstelling te tonen voor de muziek. Iets oudere leerlingen kunnen baat hebben bij een reminder in hun telefoon.
Het oefenen uitbesteden
Als een leerling niet de motivatie op kan brengen om thuis zelf te oefenen, kan ervoor gekozen worden om twee keer per week les te nemen. Dan oefen je sowieso al twee keer per week en is er in ieder geval sprake van training en dus van vooruitgang.