Over oefenen en zo

Iedereen is welkom bij mij om te leren spelen op toetsen. Kinderen, volwassenen, jongeren, oudere mensen, met of zonder beperking, etc. Om verder te komen op je instrument, zal je het regelmatig moeten bespelen en nieuwe dingen moeten willen leren.
Het spreekt voor mij vanzelf dat ik zoveel mogelijk zal proberen aan te sluiten bij jouw eigen wensen. Er is wat mij betreft maar één voorwaarde: je moet echt zin hebben om te spelen en om nieuwe dingen te leren. Zoveel zin dat je zelf thuis ook regelmatig aan je instrument gaat zitten. (Tenzij anders afgesproken.)

Materiaal

 
  • We  zullen gebruik maken van heel verschillend materiaal om de technieken te leren. Dat doen we in overleg. Je hebt dus invloed op en inspraak in het materiaal dat je oefent.
  • We zullen aan de slag gaan met methodisch materiaal dat bij jou wensen past en dat jou stap voor stap nieuwe technieken leert.
  • We lezen niet alleen van blad, maar gebruiken ook synthesia, werken op het gehoor, spelen met akkoorden etc.
  • Wie het leuk vindt, speelt kerstliedjes, bluesmateriaal, jazzmateriaal, kinderliedjes, of dat popliedje dat een hit is, etc. Als iemand een grote fan van een bepaalde artiest is, proberen we of je daar iets van kan spelen, etc.

Graag willen spelen

In de les krijg je tips en train je de nieuwe leerstof. Thuis ga je daar verder mee aan de gang. De volgende les laat je horen wat er gebeurd is en je stelt de vragen die je hebt. Meestal leer je weer wat nieuws.  Je hoeft het in de les dan echt niet foutloos te doen. Fouten maken, is juist goed. Daar kom je verder mee. En als iets niet lukt, leg ik het je met liefde een oneindig aantal keren uit, op verschillende manieren. 

Oefenen

Wie verder wil komen, komt er niet onderuit om te spelen. Les nemen in het spelen op toetsen betekent: jezelf stap voor stap trainen in nieuwe technieken. Daarvoor is het niet alleen nodig dat je in de les een onderzoekende houding toont en tips van de docent wil uitproberen, maar ook dat je er thuis wel eens mee aan de gang gaat. Dat noem je “oefenen”.  In die zin is muziekles anders dan op sportles gaan. Dat doe je vaak alleen op de vereniging. Musiceren train je vaak thuis

Wat is oefenen?

Oefenen is je best doen de tips van de docent toe te passen, zodat je het stukje beter gaat spelen. Het gaat er echt om dat je probeert op te letten hoe dat wat je speelt, moet gaan klinken. Het is logisch dat een oudere leerling dit langer en met meer bewustzijn “kan” dan een jonger kind, maar zelfs de jongste leerling kan met aandacht de stukjes een pasar keer spelen, zodat de muziek steeds mooier gaat klinken. 
Meestal is dat erg leuk om te doen, maar soms is het ook best lastig om iets onder de knie te krijgen.

 

Succeservaringen

Als je thuis spelen niet leuk vindt, is muziekles eigenlijk niet echt iets voor je. Dat wil niet zeggen, dat je zelf niet lekker een beetje kan rommelen op een instrument, hoor. Veel mensen halen daar veel plezier uit en dat is prima.  Maar wie les neemt, heeft daar eigenlijk alleen iets aan als die persoon iets doet met de tips die hij/zij krijgt. Door veel te spelen kom je steeds een stapje verder en kan je steeds meer leuke muziek spelen. Die succeservaringen zullen je plezier in spelen (en in de les) vergroten. 
De laatste vijf jaar komen er af en toe leerlingen die beginnen met muziekles en verwachten (vaak door een verkeerde voorstelling van zaken in internetfilmpjes) dat zij, zonder tijd in hun instrument te stoppen, zomaar, als vanzelf allerlei muziek kunnen spelen. Ze komen dan steeds zonder geoefend te hebben op les. Op zich kunnen we dan in de les verdergaan waar je gebleven bent, maar je bent dan wel héél lang bezig met het leren van nieuwe dingen. Ik heb jarenlang ook dit soort leerlingen les gegeven, maar merk de laatste tijd dat ik hier geen plezier meer in heb. Het past op dit moment beter bij mij als docent, om te werken met leergierige mensen die kritische vragen stellen en zich actief opstellen.
Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd: iemand hoeft niet heel goed te zijn, of snel vooruit te gaan, of exteem veel te oefenen. Het enige dat ik vraag is een leergierige en actieve houding, dat iemand thuis ook regelmatig aan het instrument gaat zitten en dat eventuele ouders dit stimuleren (zonder natuurlijk te dwingen, maar dat lijkt me logisch).

Hoe lang oefenen?

We praten niet over uren per week, maar over een aantal (denk aan 4 of 5) keer per week een kwartiertje, of 2 x echt een half uur. Het hangt natuurlijk ook een beetje af van iemands leeftijd en andere activiteiten.
Natuurlijk heb ik er begrip voor dat iemand af en toe een drukke week heeft en niet aan oefenen is toegekomen, maar iemand moet in het algemeen wel regelmatig willen spelen.
De meeste leerlingen lukt het om zelf te zorgen dat ze oefenen. Meestal omdat musiceren hun hobby is en ze het heel leuk vinden, maar sommige jonge leerlingen hebben het nodig dat hun ouders hen daar een beetje bij helpen, bijvoorbeeld door belangstelling te tonen voor de muziek. Iets oudere leerlingen kunnen baat hebben bij een reminder in hun telefoon. Voor sommige leerlingen werkt het om juist in de kamer te spelen waar een ouder is, voor anderen is het juist fijn als het instrument in een kamer staat waar niemand hen stoort. Dat moet je samen uitproberen.

Een alternatief voor thuis oefenen

Als een leerling niet de motivatie op kan brengen om thuis zelf te oefenen, kan ervoor gekozen worden om twee keer per week les te nemen. Dan oefen je sowieso al twee keer per week en is er in ieder geval sprake van trainingen dus van vooruitgang. Ouders van jonge leerlingen kunnen op die manier het motivatiestuk ook aan mij overlaten. Er wordt dan immers al twee keer per week (bijvoorbeeld 20 minuten gespeeld).