Zing

Zin om te zingen met uw groep? Gewoon doen!  U werkt dan aan de kerndoelen 54, 55, 56 (Tule)  Kunstzinnige oriëntatie. 

Niet elke docent voelt zich op zijn of haar gemak bij het zingen. Dat snappen wij. Het lijkt wel of de wereld van u verwacht dat u een alleskunner bent. En alles wat u aanbiedt, moet ook nog eens van een hoog niveau zijn. Dat is ondoenlijk. Bij Kzing zijn we van mening dat iemand niet goed hoeft te kunnen zingen om te zingen. Plezier moet voorop staan. Dat geldt niet alleen voor uw leerlingen, maar ook voor u. Het is natuurlijk prachtig als u aandacht kunt besteden aan zuiverheid en een goede articulatie, maar wij zijn van mening dat het vooral belangrijk is dát er gezongen wordt. Wie durft te zingen, durft zijn eigen stem te laten horen. Dat is een belangrijke boodschap die u als docent kunt uitdragen.

Achter de titels ziet u afkortingen staan. Die verwijzen naar de doelgroep waar het liedje voor bestemd is. Neem deze aanduidingen alstublieft niet te dwingend op. U kent uw eigen groep het beste en weet zelf wat uw leerlingen aankunnen. 

O= onderbouw.  M - middenbouw. B= bovenbouw A= alle groepen.

Als u naar iets speciaals zoekt, gebruik dan het zoekvenster. Of kijk bij de thema's of u iets van uw gading kunt vinden. Mist u liedjes over een onderwerp? Stuur ons gauw een mail! info@kzing.nl 

Onderbouwliedjes 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderbouw- en middenbouwliedjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Middenbouwliedjes 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Middenbouw- en bovenbouwliedjes

 

hobby's

hobby's

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bovenbouwliedjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liedjes voor elke groep

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

Kinderen zingen graag. Ze zingen liedjes over onderwerpen waarvoor zij belangstelling hebben. Bij Kzing zijn we van mening dat juist basisschooldocenten interesse kunnen prikkelen voor kunstzinnige vakken. Het is onze ervaring dat leerlingen plezier in muziek krijgen, als ze er op een ontspannen manier mee kennis maken, bijvoorbeeld door te zingen. 

Dit kunnen eigentijdse liedjes zijn, bijvoorbeeld popliedjes, maar ook traditionele volksliedjes. U vindt op deze site liedjes die geschreven en gecomponeerd zijn voor het onderwijs. Ze sluiten aan bij onderwerpen waar kinderen belangstelling voor hebben. Soms is het materiaal vakoverstijgend, of nodigt uit om samen over iets te praten.

Bij sommige liedjes hoort een spel, bij andere liedjes horen gebaren en bij sommige liedjes is gewoon lekker zingen genoeg. Hoe ouder de leerling, hoe meer eisen er gesteld kan worden aan de moeilijkheidsgraad van de liederen. Oudere kinderen hebben een langere adem en kunnen lastige ritmes beter aan. Ook kunnen zij bijvoorbeeld in het Engels zingen en soms lukt het zelfs om in canon te zingen.