Luister

Heeft u zin om samen met uw groep naar muziek te luisteren? 

Liedjes die aanleiding geven tot luisteren:

Duizenden klanken

Opstaan

 

Luistermateriaal

Luistertip:  "Kiss the rain" van Yiruma,eigentijdse "klassieke" muziek. 

Luistertip: "Bodypercussie van Perpetuum Jazzile" 

Luistertip: "De storm", uit de Pastorale van Beethoven, programmamuziek 

Luistertip: "Loflied aan de vreugde", uit de 9e symfonie van Beethoven. Europees volkslied.

Luistertip: "I'm singing in the rain"

 

Luisteren, een belangrijke vaardigheid!

Leerlijn kunstzinnige oriëntatie.  Kerndoelen 54, 55, 56 Tule.

Luisteren is niet alleen een belangrijke vaardigheid voor de vakken muziek, dans en drama, maar ook voor alle cognitieve vakken. Bovendien speelt kunnen luisteren ook een grote rol in de sociale omgeving. Wat prettig is, is dat luisteren een vaardigheid is die getraind kan worden.

Korte fragmenten

We kunnen leerlingen leren geconcentreerd te luisteren naar korte, betekenisvolle muziekfragmenten. Die fragmenten kun je in de loop van de tijd iets langer maken. Hoe ouder de leerling, hoe langer het fragment kan duren. Als je merkt dat je groep afhaakt, draai je de muziek weg. Luisteren naar muziek moet je ook oefenen.

De horizon van de leerling verbreden

Je hoeft heus zelf geen groot muziekkenner te zijn, om met je groep naar muziek te luisteren. Laat een leerling vertellen over zijn of haar lievelingsmuziek en luister er kort naar op YouTube. Of laat je eigen lievelingsmuziek horen, als die passend is voor je groep. Maak van samen luisteren een feestje!

Daarbij kun je denken aan het luisteren naar muziek uit andere culturen, muziek gemaakt op verschillende instrumenten, muziek uit verschillende stijlperioden enz. Die hoeven niet zo lang te duren. Deze activiteiten bieden we vanuit Kzing ook aan. Tips hierover zullen we posten onder het kopje Luistermateriaal.

Voordat je een fragment laat horen, kun je als docent vragen naar de luisterverwachting van de leerling. Waar zal dit over gaan? Wat voor soort muziek zal het zijn? Wat voor gevoel zou het misschien gaan oproepen?

Het is goed als leerlingen samen over hun beleving praten en over de betekenis die de muziek voor hen of voor anderen heeft. Als docent kun je de kinderen aanmoedigen om ook te praten over klankeigenschappen zoals tempoverschillen, melodieën, ritmen, instrumenten en stemsoorten. Je kunt letten op  herhalingen, variaties, contrasten, thema's die terugkomen, muzikale zinnen, motieven enz.

Misschien vindt iemand het leuk om eens een spreekbeurt te houden over zijn of haar lievelingsartiest en om dan wat fragmenten te laten horen.

Hopelijk vindt uw groep het straks net zo normaal om "om zich heen te luisteren" als "om zich heen te kijken."