Luistertip: Beethoven en Schiller: Loflied op de vreugde (Ode to joy)

Er zijn verschillende manieren waarop je dit stuk kunt gebruiken.

  • Luister en vergelijk. Dit thema heeft heel veel muzikanten geïnspireerd om een eigen versie te maken. Luister naar verschillende versies (in verschillende stijlen) op YouTube en kies een versie die je mooi vindt!

Dit is is een flashmob-versie 

Hier hoor je het verschil tussen twee versies: klassiek/jazz

Wat vind jij van deze techno-versie? 

Dit is een fusion versie, waarbij een Indiase speler het thema speelt, met gebruik van Indiase invloeden

  • Verdiep je in de achtergrond van dit stuk. Hieronder staat wat informatie.

Friedrich von Schiller

Ode an die Freude, oftewel Ode to Joy, oftewel het Loflied aan de vreugde, is geschreven door Friedrich von Schiller, een dichter uit Duitsland. Hij schreef het in 1785 en paste het in 1803 een beetje aan. Hier is de tekst:

Freude, schöner Götterfunken,      Vreugde, prachtige vonk van de goden
Tochter aus Elisium,                           Dochter van het Elysium *
Wir betreten feuertrunken,             Wij betreden, dronken van passie, 
Himmlische, dein Heiligthum.        hemselse, jouw heiligdom. 
Deine Zauber binden wieder,         Jouw magie herenigt weer
Was die Mode streng getheilt,        wat men scheidde. 
Alle Menschen werden Brüder,      Alle mensen verbroederen
Wo dein sanfter Flügel weilt.         waar jouw zachte vleugel zich welft.

 

* De Romeinen dachten dat de gelukzalige mensen op de Elysische velden woonden. 

 

Het gedicht  is heel bekend geworden, doordat Beethoven (een componist die in zijn vroege leven klassieke muziek maakte en later muziek uit de romantiek) het in zijn negende symfonie gebruikte als eindstuk. Een eindstuk waarbij een koor de tekst zingt. Dat heet een koorfinale. Hij schreef dit stuk in 1823.

Ludwig van Beethoven 

Tijdens de Olympische spelen van 1956, 1960 en 1964 werd deze koorfinale al als volkslied voor het Duitse team gespeeld. In 1972 koos de Raad van Europa het lied uit als volkslied. En in 1985 werd het door alle staatshoofden en regeringsleiders van de Europese Unie officieel uitgekozen als volkslied van de Europese Unie. Dat komt natuurlijk vooral door de regel: Alle Menschen werden Brüder. Dat betekent: alle mensen worden broeders. Dus: alle mensen zijn goed met elkaar.

Het stuk wordt heel veel gespeeld en gebruikt, op verschillende manieren. Het wordt in muzieklessen geleerd, omdat het thema niet zo moeilijk te spelen is, maar het wordt ook in verschillende stijlen uitgevoerd. Op YouTube kun je bijvoorbeeld de echte versie vinden, maar ook een Rockversie, een versie voor strijkinstrumenten etc.

  • Probeer het stuk eens te spelen!

Hieronder staat de muziek van het thema opgeschreven in letters. Je kunt deze muziek spelen op elk instrument. Hebben jullie op school een piano of keyboard? Of zijn er boomwhackers of melodica's? Het kan ook op een metallofoon gespeeld worden. Let op het ritme. Dat staat natuurlijk niet genoteerd bij de letters.

Ode an die Freude

1.    e  e   f   g         g f  e  d         c   c   d   e         e      d  d

2.    e  e   f   g         g  f  e  d        c  c   d    e         d       c  c

3.    d  d   e   c        d ef e c         d ef  e    d          c   d    g

4.    e   e   f  g         g  f   e d        c  c   d    e         d    c    c

  • Als je het spelen van letters lastig vindt, kun je ook op YouTube kijken, naar een tutorial met een synthesia.

Tutorial met synthesia, very easy 

  • Analyseer de vorm. Dat betekent: onderzoek de vorm van het stuk.  Bij vormanalyse, kijk je naar de vorm van het stukje muziek en denk je er goed over na. Kun je er een patroon in ontdekken? Hoe is het muziekstuk opgebouwd? Komen er stukjes terug? Luister maar eens goed. Lijken sommige regeltjes op elkaar? Onderaan de pagina staat wat meer uitleg.
  • -Regel 1, regel 2 en regel 4 lijken erg op elkaar. Alleen bij regel 1 hoor je duidelijk dat de muziek nog niet is afgelopen en bij regel 2 en regel 4 klinkt het echt afgelopen.
  • -Regel 2 en regel 4 zijn zelfs precies hetzelfde!
  • -Alleen de derde regel is héél anders.Je zegt dan: De vorm van het muziekstuk is: A- A*-B- A*
  • We zetten een sterretje bij de tweede A, omdat hij heel erg lijkt op de eerste regel, maar toch net een beetje anders is.